Search for collections on STIENAS Repository

ANALISA KUALITAS PELAYANAN UNTUK MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN PADA CV BORNEO JAYA MAJU DI KABUPATEN BARITO KUALA

Mulyani, Sri ANALISA KUALITAS PELAYANAN UNTUK MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN PADA CV BORNEO JAYA MAJU DI KABUPATEN BARITO KUALA. DINAMIKA EKONOMI Jurnal Ekonomi dan Bisnis Vol. 15 No. 1 Maret 2022, 15 (1). pp. 153-168. ISSN 1693-8623

[thumbnail of 10. Bu sri dan mhs 153-183.pdf] Text
10. Bu sri dan mhs 153-183.pdf

Download (390kB)

Abstract

Abstract,
The purpose of this research is to find out where the shortcomings are in the services provided in order to increase customer satisfaction at CV Borneo Jaya Maju travel in Barito Regency.
The population in this study were customers in May 2021. The sample taken as respondents was 50 customers with a sampling technique using the Arikunto formula. The method used in this study was a quantitative descriptive method.
The results of this study are the services provided to customers are still lacking, where the services provided to customers in paying attention to the five dimensions are Physical Evidence (tangible), namely the incompleteness of tourist package advertising brochures and the absence of advertising promos on the website to make it easier for customers to see new information. Responsiveness (responsiveness) of employees in providing understanding solutions about tour packages to customers is still not fully understood by customers and guarantees (assurance) are also still lacking so that there are still some customers who are not satisfied with this.

Keywords: Service Quality, Customer Satisfaction

Abstrak,
Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui letak kekurangan pada pelayanan yang diberikan agar meningkatkan kepuasan pelanggan di travel CV Borneo Jaya Maju di Kabupaten Barito.
Populasi dalam penelitian ini adalah pelanggan pada bulan Mei tahun 2021. Sampel yang diambil sebagai responden sebanyak 50 pelanggan dengan teknik sampeling menggunakan rumus Arikunto. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kuantitatif.
Hasil penelitian ini adalah pelayanan yang diberikan untuk pelanggan masih ada kekurangan, dimana pelayanan yang diberikan terhadap pelanggan dalam memperhatikan lima dimensi adalah Bukti Fisik (tangible) yaitu kurang lengkapnya brosur iklan paket wisata dan tidak adanya promo-promo iklan di website untuk mempermudah pelanggan untuk melihat informasi terbaru. Daya Tanggap (responsiveness) pegawai dalam memberikan solusi pemahaman tentang paket wisata kepada pelanggan masih kurang dapat dipahami sepenuhnya oleh pelanggan dan Jaminan (assurance) juga masih terdapat kekurangan sehingga masih ada beberapa pelanggan yang kurang puas akan hal ini.

Kata Kunci: Kualitas Pelayanan, Kepuasan Pelanggan

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HB Economic Theory
Depositing User: Mrs Mega Andani
Date Deposited: 18 Aug 2022 02:20
Last Modified: 18 Aug 2022 02:20
URI: http://repository.stienas-ypb.ac.id/id/eprint/21

Actions (login required)

View Item
View Item